کد مطلب:48910
شنبه 1 فروردين 1394
آمار بازدید:5
چرا قرآن كريم تعبير بُنْيَـَنٌ مَّرْصُوص را به كار برده است؟
بُنْيَـَنٌ مَّرْصُوص يك بار در قرآن كريم آمده است: إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الَّذِينَ يُقَـَتِلُونَ فِي سَبِيلِهِي صَفًّا كَأَنَّهُم بُنْيَـَنٌ مَّرْصُوصٌ ;(صف،4) خداوند كساني را دوست ميدارد كه در راه او پيكار ميكنند، هم چون بنايي آهنين.
به هر بنايي، بنيان گفته ميشود و اگر آن بنا مستحكم باشد، آن را مرصوص ميگويند.
مرصوص از مادة رصاص به معناي سُرب است، و از آنجا كه گاه براي استحكام و يكپارچگي بناها، سرب را آب كرده، در لابهلاي قطعات آنمي ريختند، به گونهاي كه فوقالعاده محكم و يكپارچه ميشد، از اين جهت به هر بناي مستحكمي مرصوص گفته شده است.
در اين جا مقصود اين است كه مجاهدان راه حق، در برابر دشمن، يك دل و يك جان، مستحكم و استوار بايستند، گويي همه يك واحد به هم پيوستهاند كه هيچ روزنه و شكافي كه بشود از آن در صف آنان رخنه كرد، ندارد; به همين جهت، در برخي روايات، در توضيح اين آيه وارد شده است كه :مجاهدان راه خدا، صف ميكشند، همانند بنايي كه هرگز ويران نميگردد. در حقيقت قرآن دشمنان را به سيلاب ويرانگري تشبيه ميكند كه تنها با سدّي از فولاد، ميتوان آنها را مهار كرد. تعبير بنيان مرصوص، جالبترين تعبيري است كه در اين زمينه وجود دارد، زيرا در يك بنا يا سدّ عظيم، هر چند هر كدام از اجزا نقش معيني دارند، ولي اين نقش، زماني مؤثر ميشود كه هيچ گونه فاصله و شكاف در ميان آنها نباشد.
بايد توجه داشت كه وحدت صفوف، با گفتار و شعار به دست نميآيد، بلكه به وحدت هدف و وحدت عقيده نياز دارد، و اين چيزي است كه بدون خلوص نيت و معرفت واقعي و تربيت صحيح اسلامي و احياي فرهنگ قرآن، ممكن نيست.(تفسير نمونه، آيت اللّه ناصر مكارم شيرازي و ديگران، ج 24، ص 64ـ66، نشر دارالكتب الاسلامية.)
مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.